Sunday, October 25, 2015

Tips atasi orang cerewet dalam perniagaan

Sebagai peniaga, kita tak mungkin lari dari orang yang cerewet. Kenapa bukan pelanggan yang cerewet? Pelanggan maksudnya orang yang membeli sedangkan kalau tak membeli tu bukan pelanggan namanya.
Pelanggan cerewet?
Apa nak buat bila berdepan orang cerewet sewaktu kita berniaga?

Saturday, October 24, 2015

Friday, October 23, 2015

Kenapa MLM teruk?

Dulu aku pernah ikut mak dengan ayah aku beraya dekat Muar. Aku nak share sikit masa beraya dekat rumah kawan ayah aku masa tu.

anti mlm
Anti Multi Level Marketing

Mula-mula ayah aku dengan kawan dia berboraklah pasal masa dorang muda dulu..

Saturday, October 17, 2015

Tolak Gores dan Menang!

Orang menipu guna teknik gores dan menang bukan benda baru tapi dah lama dan banyak kali berlaku. Dari dulu sampai sekarang masih ada yang terpedaya.

Saharudin melawat rumah Musalmah yang ditipu
Korang bacalah sendiri kes penipuan gores dan menang ni..

Tuesday, October 13, 2015

Cuci kuali guna penyapu atau mop?

Kecoh seluruh Malaysia pasal video kedai makan mamak yang dah jadi viral. Ada yang kata pekerja mamak tu guna penyapu lantai buat cuci kuali. Ada pulak yang kata guna mop.

Pekerja bersihkan kuali guna penyapu atau mop?
Apa kata korang tengok video ni dulu..

Monday, October 12, 2015

Affiliate vs Dropship

Apa itu affiliate? Apa itu dropship? Mudah-mudahan korang fahamlah maksud kedua-duanya menurut pemahaman aku.

Affiliate maknanya perkenalkan customer untuk dapatkan produk/servis dari pihak tertentu dengan komisen/keuntungan yang dah ditetapkan.

Dropship pulak maknanya jadi wakil jual produk/servis untuk dapatkan keuntungan yang ditetapkan oleh diri sendiri.

Antara buat bisnes secara affiliate dan dropship, mana satu lebih menguntungkan?

Saturday, October 10, 2015

Pelanggan aiskrim Turki dipermainkan

Pernah dengar cerita pasal penjual aiskrim Turki? Aku cadangkan lebih baik jangan beli dari dorang kecuali korang rela dipermainkan.

Penjual aiskrim permainkan pelanggannya
Macam mana cara penjual aiskrim Turki permainkan pelanggan dorang?

Sate itik semakin laris

MENDAPAT idea membuat sate itik ketika melawat Jakarta, Indonesia, seorang penternak haiwan dari Kampung Budi, Mukim Lesung mengkomersialkan hidangan itu di sini.

Sate itik Mohd Fakhrul
Mohd Fakhrul Radzi Shaari, 36, berkata, pada awalnya dia bimbang dengan sambutan orang ramai khususnya di Pokok Sena kerana sehingga kini belum ada yang menjadikan itik sebagai sate di daerah itu.

Wednesday, October 7, 2015

Bisnes apa yang terbaik?

Kadang-kadang banyak pilihan lebih membantu berbanding sedikit pilihan. Lebih banyak perbandingan boleh dibuat dan lebih banyak info yang kita boleh dapat. Kadang-kadang sedikit pilihan lebih membantu daripada banyak pilihan. Bila pilihannya sedikit, lebih senang nak buat keputusan dan tak payah pening-pening nak buat banyak perbandingan.



Dah baca banyak info di internet tapi masih tak tahu bisnes apa yang terbaik. Dah baca idea-idea bisnes yang berlambak-lambak pun masih tak tahu nak buat bisnes apa. Macam mana ni?

Tuesday, October 6, 2015

Snek biji rambutan

Siapa sangka biji rambutan boleh dijadikan snek. Ia dibuktikan pensyarah Fakulti Pengurusan Hotel dan Pelancongan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pulau Pinang Mohamad Azli Razali, 38, yang menghasilkan snek dipanggil Rambuseed Florentine.

Biji rambutan
Beliau berkata, snek menggunakan 40 peratus biji rambutan yang dikeringkan sebagai bahan utama itu adalah sejenis manisan berasal dari Itali.