Monday, February 20, 2017

Cara hilangkan rasa takut berniaga

Mungkin ada di antara anda yang teringin sangat nak berniaga tapi takut atas sebab-sebab yang tertentu. Topik kali ni khas untuk orang yang takut berniaga tapi nak berniaga. Rileks, anda tidak keseorangan dalam masalah ni.

Gambar hiasan nasi "berani" diambil dari sini
Macam mana nak hilangkan rasa takut berniaga?


Tuesday, February 14, 2017

Teksi vs Uber

Pemandu teksi dan pemandu Uber sama peranannya. Ambil penumpang dan hantar penumpang. Pemandu teksi mahu pun pemandu uber bekerja ikut keselesaan masa sendiri. Maknanya dorang ni kerja sendiri walaupun terikat dengan syarat-syarat dan sebarang peraturan tertentu dari SPAD atau Uber.

Gambar teksi Malaysia dari website SPAD

Mari kita tengok apa perbezaan Teksi dan Uber.

Wednesday, January 25, 2017

Bagaimana peniaga berfikir?

Kebanyakan peniaga sebelum tidur tak dapat lari dari berfikir. Macam mana nak lariskan hasil jualan? Macam mana nak tambah customer?

Fikirkan yang baik-baik.
Bagaimana cara fikir yang salah?


Friday, January 20, 2017

Nasi lemak RM1.50

Sebelum ni memang saya jual nasi lemak RM2.00. Nasi lemak guna polisterin siap ada kacang dengan ikan bilis, ada hirisan timun, telur gred A atau AA sebiji dan finally sambal. Kalau tak percaya boleh baca sendiri kat sini.

Nasi lemak alas daun pisang.
Kenapa saya jual nasi lemak RM1.50?


Saturday, January 14, 2017

Sabar dalam berniaga

Orang berniaga kena banyak bersabar. Lagi besar perniagaan lagi besar cabarannya. Hilang sabar nanti merugikan perniagaan sendiri je.

Bersabarlah waktu bisnes kurang maju.
"Berapa lama nak sabar kalau asyik rugi je?"

Wednesday, January 11, 2017

Bekerja sebelum berniaga

Topik kali ini khas buat orang yang masih belum mulakan perniagaan sendiri. Mungkin sebab belum ada keyakinan nak berniaga. Boleh jadi belum cukup modal nak kerja sendiri. Masing-masing ada halangannya atas sebab-sebab tertentu.

Kerja sebelum berniaga

Adakah kerja sebelum berniaga lebih baik?

Saturday, January 7, 2017

Jangan sakitkan hati customerr

Peniaga ada masa jadi pelanggan jugak. Takkan peniaga 24 jam je walau kedai mamak 24 jam sekali pun. Sampai masanya, tauke kedai mamak 24 jam jadi pelanggan nak beli kereta baru. Contohnya peniaga tepi jalan sampai masa jadi pelanggan di kedai handphone nak cari smartphone baru. Cukup 2 contoh setakat ni.

Jadilah peniaga yang beradab.
Sebelum ni aku pernah cerita pasal pelanggan cerewet dalam topik lain. Sekarang aku nak cerita pasal peniaga bermasalah pulak.