Thursday, April 30, 2015

Resepi kuih kusoi yang mudah

Resepi kuih kusoi atau kaswi ni orang rumah aku belajar dari nenek aku. Macam biasa lepas orang rumah aku tahu cara buat, dia edit sikit resepi ni. Aku cuma tukang kongsi je resepi kuih kusoi/kaswi kat blog ni.

kuih kusoi kegemaran ramai
Jom buat kuih kusoi.. senang je!

Resepi apam pisang gebu

Resepi apam pisang dari orang rumah aku. Bahan-bahan dengan cara buat apam pisang ni mudah je.

Kuih apam pisang
Tanpa buang masa, mari baca dan praktikkan cara buat apam pisang.

Tuesday, April 28, 2015

Restoran sup kepala ikan diserbu

KOTA BHARU - “Saya reda dengan ketentuan ini sebagai ujian ALLAH SWT kepada saya. Memang agak terkejut dengan serbuan ini, namun saya harap dapat berniaga semula seperti biasa selepas ini."

Pemeriksaan oleh KPDNKK Kelantan
Itu kata-kata pemilik restoran sup kepala ikan Pulau Pisang, Nik Mohd Noor Muhamad atau lebih dikenali sebagai ‘Pok Mat’ selepas kedainya di Jalan Pantai Cahaya Bulan (PCB) diperiksa penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Kelantan, semalam.

Tolak ansur

Bila kita berbudi bahasa insyaAllah kita ada sikap tolak ansur bila orang lain cari pasal dengan kita. Kalau kita takde budi bahasa bermakna kita kurang ajar. Tolak ansur sangat penting bukan sahaja dalam perniagaan tapi dalam kehidupan seharian kita jugak.

Kenderaan JJU 98 "makan" parking orang lain
Kenapa tajuk entri kali ni "Tolak ansur"? Teruskan membaca..

Budi bahasa budaya kita

Budi bahasa memainkan peranan penting dalam hidup kita. Tak kira dengan siapa pun kita bercakap biar ada budi bahasa.

Budi bahasa melambangkan peribadi seseorang
Kenapa budi bahasa itu penting?

Sunday, April 26, 2015

Cermin Van Pecah

Kira-kira pukul 9.15, tiba-tiba je bunyi berdentum habis retak seribu cermin belakang van aku masa tengah berniaga. Kejadian berlaku angkara pekerja potong rumput syarikat SWM (Solid Waste Management). Tarikh kejadian Khamis 26 April 2015.

Cermin belakang van retak seribu
Dah setahun lebih aku berniaga kat sini tapi inilah kali pertama cermin belakang van aku pecah.

Tuesday, April 21, 2015

UFUN Scam Investigation

Hansa Thara-bundit turned herself into to the Thailand national police yesterday. Hansa is a member of the UFUN investigation that alleges the group scammed people out of 20 billion baht.

Ufun packages

Mrs. Hansa is 36-years old and states that she turned herself in to demonstrate that she has no intentions of fleeing the country. Currently, the police have 6 of 12 members in custody and are pursuing the rest. The group is said to have taken out fraudulent loans and ultimately cheated the public.

Tuesday, April 14, 2015

Permudahkan orang lain

Fikirkan cara untuk permudahkan orang lain. Setiap orang ada masalah, setiap masalah ada penyelesaiannya. Ada macam-macam cara boleh buat untuk tolong selesaikan masalah orang.

Jual kuih kusoi untuk penggemar kuih kusoi
Di antaranya ialah jual sarapan..

Tuesday, April 7, 2015

69 idea bisnes perkhidmatan

Khas untuk sesiapa sahaja yang berminat nak buat kerja sendiri atau bisnes dalam kategori perkhidmatan. Mula-mula baca dulu senarai 69 idea bisnes perkhidmatan. Kemudian pilihlah idea yang berkenan dari senarai ni untuk direalisasikan.

Apek tukang urut bergerak

1. Tukang urut
Kalau ada kemahiran mengurut sama ada belajar dari keluarga sejak turun temurun atau dari mana-mana tok guru mengurut, jangan sia-siakan bakat yang ada. Urut ni ada banyak kebaikan contohnya bagus untuk buang angin, betulkan urat terseliuh atau terpeleot, kuatkan tenaga batin dan sebagainya..Nak buat secara bergerak macam apek ni pun boleh jugak.

Friday, April 3, 2015

Peniaga digesa keluarkan resit GST

SHAH ALAM - Jabatan Kastam Selangor menggesa pemilik perniagaan yang berdaftar dengan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) seperti kedai runcit dan peralatan supaya mengeluarkan invois cukai atau resit yang memaparkan nombor GST untuk kemudahan pengguna.

Good and Service Tax
Pengarahnya, Datuk Badaruddin Mohamed Rafik berkata, perniagaan seperti kedai runcit harus mengeluarkan resit jualan yang menunjukkan GST enam peratus pada harga barangan yang dijual.

Thursday, April 2, 2015

Kerja Tetap

Biasa dengar perkataan "pekerjaan tetap" atau "pendapatan tetap"? Ada beza atau sama maksud je kedua-dua perkataan tu? 

Adakah kerja tetap itu sama dengan pendapatan tetap?
Kalau aku dengar je perkataan "kerja tetap" atau "pekerjaan tetap" secara automatic...